top of page

The world largest "Shma Yisrael"

"שמע ישראל הגדול בעולם", "גלילות" המוסף השבועי של "מפתח העיר", 2004


הוא ביקש לזעוק את זעקת היהודים בכל העולם, להדליק אצל היהודים הרחוקים את הנשמה היהודית, הוא עשה מעשה. הסופר אברהם בורשבסקי יצר את המזוזה הגדולה בעולם וזכה להכרה של ספר השיאים העולמי ודרך כך לחשיפה בינלאומית. הרב ישראל יו"ד, ראש מכון "פאר" שנדרש לשאלות ההלכתיות של המזוזה, מספר בהתפעלות על הדיוק ההלכתי המדהים של המזוזה ועל המסר העצום שהיא מביאה.


ספר השיאים העולמי, מקבץ בתוכו מידי שנה שיאים שונים ומשונים מהעולם כולו. אולם הפעם לא מדובר בעוד "שיא" חדש. זה לא עוד צלחת המרק הגדולה בעולם או האיש שאכל הכי הרבה אבטיחים. כאן מדובר באמירה חזקה, בסמל יהודי שעלה לפתע לתודעת מיליוני איש ברחבי העולם.

את הרעיון הגה אדם בשם אברהם ברשבסקי מירושלים, עולה חדש מרוסיה, כסופר סת"ם הוא החליט לכתוב מזוזת ענק כשרה למהדרין. את המזוזה הוא כתב על קלף באורך 95 ס"מ על רוחב 76 ס"מ – גודל מדהים ביחס למזוזה רגילה שלא עולה על 15-12 ס"מ. למזוזה הגדולה נבנה בית מיוחד שיוצר על ידי ברשבסקי, בית בגודל של מטר ועשרה. בסך הכול מדובר במזוזת ענק – כשרה למהדרין. שזכתה להכרה ב"ספר השיאים של גינס" כמזוזה הגדולה בעולם.

מתברר שלא דובר רק בגימיק מעניין. על הפן ההלכתי והציבורי שהיה לשיא העולמי, מספר הרב ישראל יו'יד, ראש מכון "פאר" שבבני ברק, שהתוודע לסיפור דרך שאלה הלכתית שנקשרה במזוזה זו.

"פנו אלי מאחד העיתונים לשאול האם אין בעיה הלכתית בכתיבת מזוזה בגודל כזה". את הבעיה הציג הרב יו"ד בפני ה"בית- הוראה" שקיים במכון פאר בראשות הגאון הרב קליין, מו"ץ שכונת "אור החיים" בב"ב, המטפל בסוגי בעיות שונות בסת"ם שלא מגיעות למקומות אחרים. גם שאלה מעניינת זו, האם יש בעיה הלכתית בכתיבת מזוות ענק שכזו הובאה בפני הדיינים.

התשובה הייתה חד משמעית, "אין שום הגבלה הלכתית במידת המזוזה. ויתכן אף כי יש בה משום הידור מצווה".

הרב יו"ד חש כי במזוזה זו יש הרבה יותר מסתם "שיא חדש" או גימיק מעניין. "לאחר שהבנתי את המשמעות של ההכרה במזוזה מצד ספר השיאים, פניתי אל הסופר שכתב את המזוזה, וגיליתי שמדובר ביהודי חרדי, עולה מרוסיה שהשכיל במעשה זה להרים את נושא המזוזה לתודעת יהודי רוסיה והיהודים בכלל".


"פשוט מדהים"

הסופר אברהם ברשבסקי הוא עולה חדש מרוסיה שהלימוד המקצועי שלו ברוסיה היה ציור. הוא עלה לארץ לפני 14 שנה ולמד בישיבת "שבות עמי" במשך שמונה שנים, וכך הכיר את נושא כתיבת הסת"ם. כיהודי ירא שמים החל בלימוד הלכות כתיבת הסת"ם, קיבל תעודה של סופר מוסמך ושל מגיה מוסמך. אולם לנוכח מצב היהדות הקשה השורר במדינות חבר העמים, ביקש לעשות משהו שיעלה לתודעה את נושא המזוזה. משהו שיגרום לאנשים להתעניין בנושא המזוזה והכתוב בה – "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד".

וכך התיישב הסופר למלאכת כתיבת המזוזה הגדולה בעולם. מומחים שראו את המזוזה, כמו הרב ישראל יו'יד לא יכלו שלא להתפעל מהדיוק ההלכתי שהשיג במזוזה זו למרות גודלה הבלתי שיגרתי.

"מזוזה הכתובה לפי ההלכה צריכה שרטוט של עשרים ושתים שורות" אומר הרב יו"יד, "כפי שנעשה גם במזוזת הענק. בנוסף היא כתובה על קלף אחיד (שליל), שנדיר מאוד למוצאו בגודל שכזה. כמו כן, ההלכה קובעת כי גובה הכתב חייב להיות חצי מגובה השורה. הסופר חיפש בקדתתנות נוצה כל כך עבה שתוכל לבצע כתב של חצי ס"מ במשיכת קולמוס אחת! זה מרהים. המזוזה הזו נכתבה בהינף אחד כמו שכותבים מזוזה רגילה. אני הייתי בטוח שמדובר באיזה ציור עם סרטוט מסביב ומילוי. בשום פנים ואופן לא. הוא מצא נוצה מיוחדת בגודל הזה וכך כתב את הכול במשיכה אחת".

גודל השורה הוא 4 ס"מ, עובי הקולמוס חצי ס"מ, גודל האות כמעט 2 ס"מ. לראות את המזוזה הזו בגודל טבעי זה פשוט דבר מדהים" אומר הרב יו"ד. במכון פאר סרקו במחשב את המזוזה לבדיקה, שם התברר שמדובר בכתב יפה שאין דומה לו. כתב בית יוסף מהודר. "אם היינו לוקחים רק את החלק הארגוני של המזוזה הזו, הלוגיסטיקה שלה זה דבר מדהים".

המזוזה אמנם כשרה, אפילו מהודרת במיוחד, אך האם ניתן להניה אותה על הדלת? "בגלל שמבחינה הלכתית המזוזה צריכה להיות קבועה בשליש העליון של הדלת, אי אפשר לשים אותה בגובה 2 מטר כי המזוזה מכסה יותר מחצי דלת", אומר הרב יו"ד ומוסיף: "אבל בשערי בית המקדש ששם היו שערים ענקיים בגובה כמה מטרים, בהחלט יהיה למזוזה הזאת שימוש".


"המדליה האמיתית"

הסופר והמבצע, אברהם ברשבסקי אומר כי הוא שם לב שהעולים החדשים כאן בארץ אין להם מושג מה זה מזוזה. "מצאתי לנכון לעשות משהו שיגרום להם התעניינות בנושא. רציתי שכל יהודי בעולם שיראה את התמונה של המזוזה הזו יאמר לעצמו: אני רוצה להיות שייך לעם הזה" הוא אומר.

"מעבר לזה, אני חושב שזה הישג גדול לעם היהודי. בעוד מדינת ישראל גאה באדם שהביא מדליה מזהב על נושא ספורט, אני חושב שהמזווה הזו שזכתה להכה הבינלאומית היא המדליה האמיתית של עם ישראל – שמע ישראל" אומר ברשבסקי.

בשבוע שעבר קיבל ברשבסקי את ההודעה הרשמית מספר השיאים של גינס כי הוא נכנס לספר, ולא עוד אלא שהם פותחים מדור חדש של מזוזות. בעקבות ספר השיאים הפך ברשבסקי למרואיין מבוקש בכל כלי התקשורת העולמית שביקשו להתעניין במזוזה ובתוכנה.

הרב יו'ד רואה בכך תרומה גדולה להסברה היהודית. "עם ישראל ומדינת ישראל כל כך לקויים בהסברה שלהם, וכשבא אדם כזה וצועק ברמקול מעל במה עולמית 'שמע ישראל ה' אלוקינו וכו' ומקבל חשיפה אדירה בכל כלי התקשורת העולמיים – הרי זו אמירה חזקה החודרת לרבדים עמוקים של העם היהודי ושל יהודים בכל העולם. זה המסר שעם ישראל צועק בכל הדורות. כשיהודים הלכו בשואה, מה הם צעקו? "שמע ישראל". כשאנחנו שומעים היום על אנטישמיות – מה זה אנטישמיות? אנטי 'שמע ישראל'.

לכן כשבא מישהו ואומר את זה בקול ומכירים באמירה הזו זה דבר שיוצר קידוש ה' בצורה לא רגילה".

-

מכתב גלוי לשרת החינוך

לכבוד

מרת לימור לבנת

שרת התינוך והתרבות

הנידון: תפילת שמע סמל האומה

הרוני פונה אלייך בפניה נרגשת בנושא מרכזי בסיסי וייחודי לעם ישראל הלא הוא איזכור הפסוק: "שמע ישראל" בכל בוקר בכל מוסדות החינוך, בכל הגילאים. וכל זאת משום הסיבות דלהלן.

בימים אלה – בהם מתחילה שנת הלימודים החדשה תשס"ה.

בימים אלה – בהם אימצו בחום ילדי ונערי ישראל את "דגל" התרבות חיוונית.

בימים אלה – כאשר מלאו ס"ה שנה לפתיחת המלחמה בה הוכרז כי לא ייזכר שם ישראל עוד, י"ז באלול תרצ"ט – 1 בספטמבר 1939.

בימים אלה – בהם קיבלה המזוזה הדים בכלי התקשורת ברְחבי תְבל עקב הרשמתה של המזוזת הגדולה בספר השיאים.

בימים אלה – בהם מתפרסם שוב ושוב :כי 90-95 אחוז מן האוכלוסייה היתודית בארץ ישראל קובעים מזוזה בביתם.

בימים אלה – בהם מדובר על התנתקות.

בימים אלה – בה אנו עומודים בשערי שנת תשס"ה שהם ראשי תיבותיה של תפילת שמע סמל האומה.

בימים אלה ממש מן הראוי והנכון לקבוע כי כל ילד וילדה, נער ונערה בישראל יתוודעו אל סמל האומה, אל תוכנה של המזוזה, אל משמעותה של ההכרזה "שמע ישראל" כמוה כהכרזה כי עם ישראל חי, אל הזעקה של קידוש השם, ואל השאיפה להתחברות במקום התנתקות, ולפתוח את יום הלימודים באמירת שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד.

בכבוד רב

הרב ישראל יוד

ראש "מכון פאר"

6 views

Recent Posts

See All
bottom of page